“Het doet zo deugd om u nog eens volledig te laten gaan en energie te krijgen van een dansvoorstelling.”

Interview met Maarten Van Cauwenberghe over Into The Open (door Niels Dewil)

 

In 2007 richtten muzikant en componist Maarten Van Cauwenberghe en danseres en choreografe Lisbeth Gruwez Voetvolk op, een hedendaags dansgezelschap. Maarten is ook zakelijk leider van Voetvolk. Samen creëerden Maarten en Lisbeth reeds meer dan 10 producties met Voetvolk, zoals It’s going to get worse and worse and worse, my friend (2012), Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan (2015), The Sea Within (2018), Piano Works Debussy (2020) en Into The Open (2022). Met die laatste voorstelling toert Voetvolk al bijna twee jaar, en nu dus ook op MoMeNT.

Maarten: Het idee voor de voorstelling vloeit voort uit een soort persoonlijke frustratie. Ik heb veel vrienden die nooit naar dans kwamen kijken, omdat ze het gevoel hadden dat dans ontoegankelijk is of iets raar dat zij niet begrijpen. Ik vond dat heel jammer, omdat dans naar mijn gevoel veel dichter bij muziek ligt dan bij theater. Net zoals bij muziek, gaat het in dans over emotie en gevoel.

 

Tijdens de covidpandemie werd het idee voor de voorstelling concreet.

Maarten: Lisbeth en ik waren aan het brainstormen over een nieuwe voorstelling. We wilden proberen een ander publiek te bereiken. Na 15 jaar met Voetvolk kom je immers vaak hetzelfde publiek en dezelfde podia tegen. Met de voorstelling Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan hadden we heel wat Bob Dylan fans kunnen bereiken die nooit eerder naar dans waren komen kijken. Daarop wilden we verder bouwen. Ik ben oprichter en gitarist van Dendermonde. Lisbeth was al een hele tijd fan van de muziek die Dendermonde maakte. Zo kwamen we op het idee om een dans meets concert voorstelling te maken, waarmee we nieuw publiek zouden kunnen bereiken én zodat mijn vrienden eindelijk eens zouden komen kijken (lacht).

 

Maarten contacteerde Kurt Overbergh, artistiek directeur van de Ancienne Belgique. Hij was meteen mee met het idee.

Maarten: We hebben dan een datum geprikt, denkend: wat is het worst case scenario van de covidperiode? Onze inschatting – 14 januari 2022 – bleek uiteindelijk nog enkele weken te vroeg, maar op 24 februari 2022 hielden we onze première in de AB, meteen voor 1000 toeschouwers. Het was exact wat we beoogd hadden: een groot feest met heel wat mensen die nooit eerder naar dans waren komen kijken. De helft was muziekliefhebbers, die voor Elko Blijweert, Frederik Heuvinck of mij kwamen. De andere helft kwam voor Voetvolk als dansgroep. De voorstelling in de AB was ook meteen voor een staand publiek, wat vrij uitzonderlijk is voor een dansvoorstelling.

 

Door het succes van de voorstelling, kwam Into The Open op de radar van muziekfestivals.

Maarten: Op Pukkelpop speelden we vorig jaar in de Marquee voor 8000 toeschouwers. Dat was een ongelooflijke ervaring. Niemand kende ons en toch ging het dak eraf. Het is dan ook een heel fijne voorstelling om mensen te laten kennismaken met dans. Sindsdien doen we een mooie mix van optredens op muziekfestivals en in concertzalen enerzijds en in culturele centra anderzijds, waardoor we een diverser publiek dan ooit bereiken. En de voorstelling blijft leven. Weldra gaan we naar Taiwan, waar we spelen op een festival voor 9000 mensen. Ik vind het heel tof dat men in de muziekwereld het risico durft te nemen om dit te presenteren.

 

Ondertussen staat er van Dendermonde één nummer uit Into The Open op Spotify. En in september wordt een volledige plaat gereleaset. Maar tijdens de voorstelling is er niemand in het publiek die op dat moment de muziek al kent.

Maarten: De muziek heb ik samen met Elko en Frederik, twee superstraffe muzikanten, geschreven. We spelen die live op de voorstelling, samen met vier dansers die mee op scène staan. Het is heel opzwepende en meeslepende muziek, krautrock anno 2022, heel rechttoe rechtaan. Veel nummers hebben rare maatsoorten zoals 9/8 en 13/8, niet de klassieke popmuziekbeat met een 4/4 maat. Maar op een of andere manier hoor je dat niet. De muziek is op een manier bevreemdend, maar het heeft ook een toegankelijke laag. We hebben trouwens gemerkt dat de muziek voor alle leeftijden werkt, zowel voor jonge mensen als voor 65-plussers. De muziek heeft een soort eind jaren 70, begin jaren 80 vibe, maar dan in een modern jasje. Het is heel energiek, zeker live slaat het in als een bom.

 

Het feit dat de muziek geen klassieke popmuziekbeat bevat, maakt het ook voor de dansers interessant.

Maarten: Het was voor hen even wennen, maar het is heel inspirerend om op zo'n muziek bewegingen te zoeken. Er zit een hoek af aan de muziek, met rare tegenritmes die heel dankbaar zijn voor dans. Bovendien vermijden we op die manier om in clichés te dansen. Het mag niet dansen op muziek worden, we willen op een andere laag dansen.

 

Maarten staat tijdens Into The Open mee op scène. Dat was geleden van Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan in 2015.

Maarten: Voor mij is deze voorstelling echt een cadeau. Ik voel mij terug zestien jaar als ik op het podium sta, met een geweldige groep van mensen. Het is ook fijn dat Elko, onze gitarist, mee danst en dat de dansers mee muziek spelen. Voor hen is dit een ongelooflijke ervaring. Ze zijn het gewoon om in een klassieke opstelling te dansen; voor een zittend publiek dat toekijkt en achteraf een beleefd applaus geeft. Tijdens deze voorstelling zijn het opeens rocksterren, met een publiek dat rechtstaat en enthousiast reageert en interageert. We spelen daar ook mee. Alles wat er op scène gebeurt, is een comment op de typische clichés van een rockconcert.

 

Het belooft een groot feest te worden, en dat op een festival over het einde der tijden.

Maarten: Als het einde der tijden een groot feest mag zijn, dan is de voorstelling zeer geschikt. Alles mag kapot. Het doet zo deugd om u nog eens volledig te laten gaan en energie te krijgen van een dansvoorstelling of van een voorstelling tout court.

Maarten Van Cauwenberghe