Acht meter grote pop trapt stadsfestival MoMeNT in Tongeren af (Tongeren) | Het Belang van Limburg (hbvl.be)

Acht meter grote pop trapt stadsfestival MoMeNT in Tongeren af

Tongeren -

Vrijdagavond werd de achtste editie van stadsfestival MoMeNT in Tongeren afgetrapt met een feeëriek openluchtspektakel. Blikvanger was Mo, een rieten pop van 8 meter hoog, die door het stadscentrum paradeerde.

Dirk Roefflaer

29/06/2024 om 10:23

Afbeelding met ballon, hemel, kleding, buitenshuis</p><p>Automatisch gegenereerde beschrijving

© DiRo

Het openingsspektakel ‘Mo et le ruban rouge’, van het Franse gezelschap ‘Compagnie l’Homme debout’ lokte vrijdagavond zo’n 5.000 toeschouwers naar het stadscentrum. Langs het parcours stonden ze rijen dik te wachten tot Mo, een reusachtige rieten pop van acht meter hoog, passeerde. Zijn doortocht door de verduisterde binnenstad ging gepaard met vuurwerk en geluidseffecten. Het 18-koppige gezelschap uit het Franse Poitiers werd bijgestaan door 25 Tongerse vrijwilligers. ‘Mo et le ruban rouge’ speelt in op de actualiteit van vandaag: een kind op de vlucht, gescheiden van zijn familie.

Rode linten

Op het Vrijthof werden 300 grote ballonnen losgelaten die Mo naar het publiek schopte. Aangekomen op het Stadhuisplein volgde de apotheose. Mo werd helemaal omgeven door rode linten. “Het was heel mooi en technisch heel knap gedaan”, zegt Erwin Euben, een van de vele toeschouwers. Vrijwilliger Paul Denis moest onderweg één van de wagens voortduwen: “De klim naar het Vrijthof was zwaar maar door de act met de ballonnen kregen we tijd om te recupereren”, knikt Paul. “Als vrijwilliger valt er altijd iets te beleven. Vorig jaar hadden we de Kroningsfeesten en dit spektakel geeft hetzelfde gevoel van samenhorigheid. Op die paar dagen is er een vriendschap gegroeid tussen de 25 vrijwilligers.”

Coördinator Renaat Roekaers was tevreden: “De kop is er af. Als het weer meezit gaan we een spetterende veertiendaags festival tegemoet met theater, muziek, beeldende kunsten, film en andere disciplines.”

Afbeelding met persoon, concert, massa, publiek</p><p>Automatisch gegenereerde beschrijving

© DiRo

HLN2406