Orgel 4U | Luc Ponet en Herman & Rosita Dewit

07/08/2021
16u00
Basis: GRATIS
Muziek
Lange berichttekst: 
Met het Le Picard-orgel beschikt Tongeren over een prachtig eeuwenoud instrument dat bezoekers aantrekt uit binnen- en buitenland en met Luc Ponet is er tevens een uitmuntend organist in huis.
De orgelconcerten hebben intussen terecht een vaste plaats verworven binnen het festivalaanbod. Luc Ponet nodigt in het kader van deze concertreeks binnen- en buitenlandse organisten uit.
 

Recycled Musical Instruments

Programma: Muziek van op't grof huisvuil!

In dit sterke visuele en humoristich programma presenteren Rosita & Herman Dewit een unieke reeks van gerecycleerde muziekinstrumenten. Vertrekkende van weggegooid materiaal als concerveblikken, p.v.c.-buizen, bierblikjes, fietspomp, sigarenkist, kapotte emmers enz. herscheppen zij dit 'afval' op een zeer inventieve wijze tot een echt muziekinstrument: milieuboxdrumstel, conservofoon, violon bidon... Wie zijn ogen even sluit en enkel luistert, kan haast niet geloven dat het niet om "echte" instrumenten gaat... In dit ludieke programma ontdekt men hoe zinvol 'weggegooide voorwerpen' kunnen worden herbruikt. Herman & Rosita zorgen voor een sterk muzikaal, mulieubewust en creatief spektakel.

“Wij zijn muzikanten die onze instrumenten zelf maken en we doen dit met allerlei stukken materiaal die normaal gezien in de vuilnisbak belanden. Alles op dit podium is gerecycleerd, behalve de muzikanten natuurlijk”.

Herman Dewit
 

Herman Dewit noteerde sinds 1967 volksliederen en- melodieën en verzamelde de typische inheemse volksinstrumenten die tot ons volkskundig cultureel erfgoed behoorden.

Deze instrumenten bouwde hij na zodat men na tientallen jaren van stilte opnieuw in vlaanderen doedelzak, draailier, hommel, eenhandsfluit, klompviool... kon horen en zien.

Dit was de aanleiding tot het ontstaan van 't Kliekske in 1968. Samen met zijn vrouw Rosita Tahon, schoonbroer Oswald Tahon en Frans Lots -in 1970 vervangen door Wilfrid Moonen- gaven zij met dit kwartet enkele (duizenden) concerten in alle mogelijke zalen en plaatsen.

Sinds juli 1970 is hij beroepsartiest. Een kinderdroom was vervuld, het 'kunnen leven' van zijn 'kunsten'.

Herman maakte verschillende muziekprogramma's voor schoolradio en- televisie en voor Radio 3, de latere Klara zender.

Hij begint ook zijn opgedane muzikale kennis door te spelen naar jongeren en alle mogelijk geïnteresseerden die van heinde en ver de wekelijkse cursussen in het instrumentenbouwatelier komen volgen. sinds 1978 organiseert hij jaarlijkse stages voor volksmuziek en instrumentenbouw. Deze stages kenden zo'n succes dat ze aanleiding gaven tot het stichten van de Volksmuziekgilde/Volksmuziekfederatie, later Muziekmozaïek genoemd.

Buiten de 10 LP's en 7 cd's die hij met 't Kliekske maakte, werkte Herman mee aan diverse publicaties over volksmuziek en publiceerde enkele toonaangevende werken over instrmentenbouw.
 

Hij is tevens een veelgevraagd gastdocent voor heel wat normaalscholen en verzorgt sinds enkele jaren samen met zijn vrouw Rosita veel initiatieconcerten voor kinderen en jongeren.

Een ander succesvol initiatief waren de huifkartochten in het Pajottenland waar het echtpaar hun publiek 's morgens thuis met muziek begroette voordat ze met paard en kar het Pajottenland gingen ontdekken.

In 1992 begint Herman samen met een stel enthousiatelingen een replica van een traditioneel schip te bouwen, een zogehete Blankenbergse scute.

Eind juni 1996 wordt het ontmoetingscentrum De Cam in Gooik geopend waar de unieke verzameling van 350 oude Vlaamse volksinstrumenten een definitief onderkomen vindt in een heus museum. Samen met hun authentieke café-en volskspelen wordt dit een levendig trefpunt voor wie geïnteresserd is in onze volkscultuur.

In 1995 wordt hij met 't Kliekske uitgeroepen tot cultureel Ambassadeur van Vlaanderen, de 1ste volksmuziekgroep die deze eretitel in ontvangst mocht nemen.

Rosita Tahon

Geboren op 26 april 1948
Het gezin Tahon, 8 kinderen, leefde in het dorpje Elverdinge enkele kilometers ten noordoosten van Poperinge. In januari 1956 ging de familie zich in Buizingen vestigen.

Dat kleine Rosita het grootste deel van haar leven langs muzikale paden zou wandelen lag niet voor de hand want Rosita verkoos de lichamelijke boven de muzikale expressie. Het turnen werd een levensdoel, een passie. Niemand verbaasde zich erover dat Rosita, samen met twee andere vriendinnen naar Parnas toog met de bedoeling zich te laten opleiden tot leerkrachten lichamelijke opvoeding. Dat lichamelijk opvoeden bleek geen enkel probleem te zijn, maar er waren ook nog vakken zoals fysica en dat was er te veel aan.

'Volksdansen is ook turnen', dacht Rosita en zij werd meteen een fanatiek dansend lid van de volksdansgroep Vreugd waar haar kersverse lief zich als grote roerganger had aangediend. Er ging voor haar een wereld open. Waarschijnlijk moet het al die jaren ook bij haar wel onbewust hebben geleefd die passie voor volkse gebruiken, muziek en dans, anders zou ze er zich niet zo meteen hebben laten in meevoeren.

Toen begonnen voor haar en voor Herman de avontuurlijke jaren. Het liet zich toen al raden dat Rosita met haar Herman geen rustig leventje zou leiden. Zonder het goed te beseffen zaten zij midden in het Kliekske-avontuur. Tussendoor vonden zij in dat voor hen zo bijzondere jaar '69 nog de tijd om te trouwen.

Naarmate 't Kliekske belangrijker werd in hun leven, ging Rosita zich meer toeleggen op de muziek. Op het podium was zij niet het meisje dat enkel op de trommel slaat en af en toe ook een liedje mag zingen. De selfmade woman leerde draailier, viool, hommel en harmonika spelen en vindt moeiteloos op elk melodietje een tweede stem.

Luc Ponet

Geboren in 1959. Studeerde in Hasselt, Leuven en Wenen. Organist- titularis van de basiliek in Tongeren, organist in residentie van de Landcommanderij Alden Biesen en zowel stadsorganist als curator voor Leuven Orgelstad, tevens gastprofessor aan Leuven University College of Arts, maar vooral een doorwinterd organist, te gast op festivals in binnen- en buitenland. Als artistiek directeur leidt hij de Bach Academie Alden Biesen - koor en orkest (op periode-instrumenten) gespecialiseerd in het repertoire van de 17de en de 18de eeuw, met de focus op J. S. Bach.