Openluchtcinema | dag 2

17/07/2021
14u00, 17u00, 20u00
Locatie: Ambiorixkazerne, Blaarstraat 99, 3700 Tongeren
FIlm
Familie
Lange berichttekst: 

Een portie gratis film voor alle leeftijden op groot scherm, de openluchtcinema combineert het beste van twee werelden: cinema op het grote doek zonder ook maar één seconde van de zwoele zomerdagen te moeten missen.

VANDAAG

Mi amigo Alexis | 14u
Vijf films van vijf generaties vrouwelijke Belgische filmmakers | 17u
Modern Times | 20u

Mi amigo Alexis | 14u

Tito en zijn vrienden zijn na schooltijd vaak op het voetbalveld in hun wijk te vinden. Gloria, de iets oudere zus van Tito is keeper en gek van voetbal. De vader van Tito gelooft dat zijn zoon een grote toekomst als voetballer heeft en gaat met hem van club tot club. De jongen zit echter veel liever met zijn neus in de schoolboeken. Zus Gloria zou niets liever willen dan dag en nacht voetballen, maar hun vader lijkt dit niet op te merken. Op een dag worden Tito en Gloria op een verboden terrein betrapt. Tito verstopt zich in de kofferbak van een wagen. Het blijkt de auto te zijn van de grote voetbalster Alexis Sánchez. De ontmoeting met de Chileense voetbalheld gooit het leven van Tito en zijn familie overhoop. Vaak hopen ouders dat hun kinderen hun persoonlijke dromen waar maken. Dat dit niet altijd de beste keuze is, blijkt ook in Mi Amigo Alexis. De vader van Tito gaat zelfs zo ver, dat het gezin uit elkaar dreigt te vallen. De perikelen van Tito en zijn zus worden afgewisseld door warme kleurrijke flashbacks die een inkijk geven in het leven van Alexis, die als kind in de straten van Chili leerde voetballen. Deze film scoort ongetwijfeld bij het hele gezin, ook bij hen die niet dol zijn op het trappen tegen een bal.

 

Alejandro Fernández Almendras

Chili - 2019

1u40'

Ondertiteling Nederlands - 9+

 

Vijf films van vijf generaties vrouwelijke Belgische filmmakers | 17u

Deze selectie bestaat uit films die elkaar ontmoeten in de zijlijn van het actieve leven. Het lijkt alsof daar, in de schaduw van het werken en handelen, de wezenlijke condities van de mens worden blootgelegd. Het kijken van deze films is geen kijken op afstand, geen loutere beschouwing van de mens in zijn spel of verstrooiing. Het is een kijken dat toetreedt tot de verstrooiing zelf en al spelend deelneemt aan de tijd die vrij is, en noodzakelijk in haar doelloosheid.

La Chambre (Chantal Akerman, 1972, 11’)
Een lang, traag panoramische shot beschrijft de kamer waar Chantal Akerman op een bed ligt. Een mysterieus zelfportret van een filmmaker, maar ook een cinematografisch stilleven.

Tirana (Eva Claus, 2019, 3’)
Een filmnamiddag in Tirana, Albanië; op en af de piramide stappen. Kinderen delen met ons hun stedelijke speeltuin, ze klimmen tot aan de top en overheersen hun stad.

Oumi. From nothing to something to something else part 3, (Manon de Boer, 2019, 15’)
Een tienermeisje, verzonken in haar eigen gedachten. De aanwezigheid van haar stem en haar ademhaling herinnert ons dat we geen toegang hebben tot haar innerlijke wereld.

Sunday (Ans Mertens, 2020, 13’)
Gedraaid in een natuurreservaat, de film behandelt het frame als een parcours en gidst de blik van de kijker zoals de bezoeker gegidst wordt doorheen bezienswaardigheden.
 

Touwfiguren (Katrien Vermeire, 2016, 14’)

Katrien Vermeire haalt inspiratie uit de encyclopedische film Fadenspiele (1969), die deel uitmaakt van de filmreeks Encyclopaedia Cinematographica van H.R. Haefelinger. Zoals de titel aangeeft, maken twee kinderen enkele touwfiguren. De film focust op de praktijk als een spel en geeft aandacht aan de beweging en de actie.

Een samenwerking tussen De Imagerie & De Cinema.
In aanwezigheid van de makers.

 

Eva van Tongeren - curator programma Vijf films van vijf vrouwelijke Belgische filmmakers: "De films nodigen je uit om aandachtig te zijn. Aandachtig voor kleine details, kleine zaken, nabije zaken. Tegelijkertijd is het een uitnodiging om de verbeelding de vrije loop te laten. En om een verbeelding uit te nodigen die buiten het vierhoekige scherm valt."

 

België

56'

Ondertiteling: alle talen

Modern Times | 20u

Wie kent niet het prachtige beeld van Charlie Chaplin die terecht komt in de tandwielen van een fabrieksmachine? Deze scène stamt uit Modern Times, een van Chaplins beste en scherpste films, waarin hij humor en sentiment wist te combineren met een scherpe blik op de modernisering van Amerika. Een gerestaureerde versie van deze tijdloze klassieker is tijdens de filmdriedaagse te zien in Tongeren. We plaatsen ons in de schoenen van het publiek van 1936 en kijken even verwonderd toe om Chaplin kunnen te zien rondtollen in de tandwielen.

Modern Times is nu vijfentachtig jaar oud, maar heeft de tand des tijds goed doorstaan. De kritische kanttekeningen die Chaplin zette bij de industrialisatie, de werkloosheid en de heersende armoede komen treffend over. Maar dat het nog steeds zo fris oogt, is vooral te danken aan het feit dat Chaplins humor niet gedateerd is geraakt. Na Modern Times maakte Chaplin geen films meer met de Little Tramp in de hoofdrol. Voor de liefhebbers jammer, maar de meester van de mime stopte met het personage op een hoogtepunt. Modern Times is wellicht de beste film uit zijn oeuvre.

 

Charlie Chaplin

USA - 1936

1u29' 

9+

 

Volledige schema: 

Vrijdag

Blinded by the light | 14u
Robert de Wavrin, een Belgische etnograaf | 17u
Final cut Ladies and Gentleman | 20u
 
Zaterdag
 
Mi amigo alexis  | 14u
Vijf films van vijf generaties vrouwelijke Belgische filmmakers | 17u 
Modern Times | 20u 
 
Zondag 
 
L'Extraordinaire Voyage de Marona | 14u
Wat hebben we verdiend vandaag? | 17u
The King of the Mount Ventoux | 20u
 
PARKING
 

CREDITS

Afbeelding: © Mi amigo Alexis