“Eigenlijk is er niet veel veranderd. Manipulatie van het volk en alles voor het geld.”

Interview met Marcel Vanthilt over Het Einde van de Wereld (door Niels Dewil)

 

Als curator van het MoMeNTfestival is Marcel Vanthilt betrokken bij veel voorstellingen. De productie ‘Het Einde van de Wereld’ is het project waar hij het meest trots op is.

Marcel: Het is een coproductie met MoMeNT en het Hermes Ensemble, en voor mij zelf het meest uitdagende project op het festival. Er zijn ontzettend veel films die over het einde der tijden gaan en er is ook heel veel muziek over gemaakt, met ‘It’s the end of the world as we know it’ van R.E.M. misschien wel als allerbekendste lied. Ik wou graag zoveel mogelijk films tonen en een concert brengen. Met deze productie brengen we de twee samen: we tonen de film ‘Verdens Undergang’ en spelen daar live muziek bij.

 

De film ‘Verdens Undergang’ van August Blom dateert van 1916. Het is de eerste film over het einde der tijden.

Marcel: Het gaat over een komeet die op aarde zal vallen en de paniek die dat veroorzaakt. De wetenschappers zien door hun grote lens dat de komeet komt. Maar wat zeggen de machthebbers, de mensen met veel geld? “Niet in de krant zetten, ik ga eerst naar de beurs en heel veel speculeren zodat ik stinkend rijk word.” Dan denk je: waarom? De boel gaat ontploffen! Wat ga je met al dat geld doen? In de krant zetten ze dan een vals bericht. Dat is ook vandaag nog zo. Er is eigenlijk niet veel veranderd. Manipulatie van het volk en alles voor het geld. Het is waarschijnlijk daarom ook dat de film al tientallen keren opnieuw is gemaakt; twee jaar geleden nog met Don’t Look Up, waar niemand de fysicus, gespeeld door Leonardo Di Caprio, gelooft die ontdekt dat een komeet op aarde zal inslaan.

 

De film dateert uit de beginperiode van de cinema.

Marcel: Ik ben gek op dat soort ‘begin van de cinema’-films, die vaak heel mooi zijn qua fotografie. Op een bepaald moment krijg je een kartonnen zondvloed. Een vrouw zit in een huiskamer, wanneer er plots water tussen de gordijnen spuit. Dat is dan de grote zondvloed. Waarschijnlijk staat er buiten iemand met een pomp (lacht). Dat vind ik heerlijk. En het goede nieuws, voor ons althans: er is geen muziek bij de film. Dus maken we die zelf en brengen we die live tijdens de voorstelling!

 

De muziek wordt gemaakt en gespeeld door een bonte verzameling muzikanten: het klassieke Hermes Ensemble, Thomas Vanelslander (gitarist die onder andere speelde bij Arno, Gorki en Raymond van het Groenewoud) en het Tongerse zangkoor Cantemus onder leiding van Peter Welters.

Marcel: Het is geen popconcert waarbij nummers worden aangekondigd, maar echt een soundtrack bij de film. Ik ben ervan overtuigd dat de muziek een breed publiek zal aanspreken. Er zitten rocknummers in van Muse en Nine Inch Nails, folktraditionals, maar ook oude en hedendaagse klassieke muziek van Wagner en Messiaen. En uiteraard bewerken we de nummers, steken we onder een klassiek stuk soms een elektrische gitaar of ontdoen we een nummer van Muse van alle bombast. Dat werkt, want het zijn straffe composities. Ik ben ook heel blij dat het Tongerse zangkoor meedoet en dat we op die manier mensen van hier kunnen betrekken in het project.

 

Van dat project krijgen de bezoekers van MoMeNT de première. Marcel hoopt dat het daar niet bij zal blijven.

Marcel: Ik hoop dat we de voorstelling na MoMeNT nog enkele keren kunnen brengen. Het is echt perfect om op het filmfestival van Gent of Oostende te spelen. Het is ook tijdloos. Als je dit pas binnen twee jaar opnieuw brengt, dan is de film nog ouder en zeer waarschijnlijk nog steeds heel relevant.

Verdens Undergang